SILENCE MACHINE
De entre los cuentos escritos por Arthur C. Clark en 1956 agrupados bajo el título «Cuentos de la Taberna del Ciervo Blanco» me atrajeron dos utopias sonoras. Una titulada «La melodía ideal» -en la que un científico construye una máquina que genera la melodía perfecta- y otra -la que abre el libro- «Silencio, por favor». Esta última se centra en un hipotético «Silenciador Fenton» que invirtiendo la fase del sonido ambiente produce silencio:
«El modelo piloto no tenía gran complicación. Consistía en un micrófono, un amlificador especial y un par de altavoces. Cualquier sonido podía ser recogido por el micrófono, amplificado e invertido, de tal modo que quedara desfasado con respecto al sonido original . Después, pasaba a través de los altavoces, la onda original y la nueva se destruían, y el resultado final era silencio absloluto. Por supuesto era algo más complejo […]»
Pues parece que esta idea -que tiene mucho de poética paradoja -generar silencio (entendido en un sentido absoluto y no en terminos relativos a lo J. Cage) es como producir nada…- ha sido recogida, consciente o inconscientemente, por un ingeniero llamado Selwyn Wright:
Info:
«You will soon be able to silence the deafening racket of a road drill or the thumping beat from a nightclub without blocking the sounds you want to hear, according to Selwyn Wright, an engineer at the University of Huddersfield in Yorkshire, UK. He has developed what he calls the Silence Machine. It works by analysing the stream of sound waves from a noise source, and generating sound that is exactly out of phase and neutralises the incoming sound waves. The concept is already in use commercially in noise-cancelling headphones to wear in passenger aircraft. These cancel out the jet engine noise and let you hear the in-flight movie in peace. And flat-panel speakers that produce anti-noise have been fitted to fighter plane cockpits to make them more comfortable for pilots. But Wright’s system is the first that can block out a particular source of noise to produce a personal «sound shadow» in which everything but the unwanted noise will still be audible».
«His patented Silence Machine comprises microphones for sound sampling, a powerful computer for generating anti-noise, and loudspeakers for blasting that anti-sound at the incoming noise. The size of the shadow areas where the sound and anti-sound waves cancel each other can be varied by changing the number of loudspeakers or their positions. Any microphones or loudspeakers will work, says Wright, but the more directional they are in terms of sensitivity the better the result. Signal processors in the computer measure the frequency of every component in the noise signal, and use this information to create the anti-noise-sound with an identical frequency but the opposite phase. This means that a peak in the noise wave meets a trough in the anti-noise, cancelling out the sound […]».
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn2094
El próximo paso podría ser una «antireverb» ;-)
(Aprovecho para recomendar este libro de fantasía ciéntífica, más que de ciencia ficción, como lectura para la playa, muy entretenido y ligero, y por lo visto bastante atinado en algunas de sus propuestas)
«El próximo paso podría ser una «antireverb» ;-)»
http://bram.smartelectronix.com/plugins.php?id=5
:D
Un abrazo, Chiu.
JJ
:D
J_G